Statystyki Rejestr zmian Mapa strony

Status prawny

UCHWAŁA NR XXXIX/588/2021

RADY MIASTA ZAMOŚĆ

 

z dnia 28 grudnia 2021 r.

 

w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Straży Miejskiej Miasta Zamość

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz 1763) Rada Miasta Zamość uchwala co następuje:

 

§ 1. Nadaje się Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej Miasta Zamość stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Traci moc uchwała Rady Miasta Zamość Nr XXXII/357/2013 z dnia 26 sierpnia 2013 r. w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Straży Miejskiej Miasta Zamość.

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Zamość.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

Załącznik do uchwały Nr XXXIX/588/221

Rady Miasta Zamość

z dnia 28 grudnia 2021 r.

 

Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej Miasta Zamość

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

 

§ 1. Regulamin określa strukturę organizacyjną, zasady funkcjonowania oraz zakres zadań komórek organizacyjnych Straży Miejskiej Miasta Zamość.

 

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1. Straży, należy przez to rozumieć Straż Miejską Miasta Zamość,

2. Prezydencie Miasta, należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Zamość,

3. Komendancie, należy przez to rozumieć Komendanta Straży Miejskiej Miasta Zamość,

4. Kierowniku, należy przez to rozumieć osoby pełniące funkcje kierownicze,

5. Strażniku, należy przez to rozumieć umundurowanego pracownika Straży Miejskiej Miasta Zamość,

6. Pracownikach cywilnych, należy przez to rozumieć pracowników Straży Miejskiej Miasta Zamość nie będących strażnikami.

 

§ 3. 1. Straż jest samorządową, umundurowaną formacją, utworzoną w celu wykonywania zadań w zakresie ochrony porządku publicznego, działającą na podstawie przepisów:

1) Ustawy o Strażach Gminnych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1763) i aktów wykonawczych do ustawy,

2) Ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.),

3) Ustawy o Pracownikach Samorządowych z dnia 21 listopada 2008 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm.) i aktów wykonawczych do ustawy,

4) niniejszego Regulaminu i innych przepisów regulujących funkcjonowanie Straży.

 

§ 4. 1. Siedzibą Straży Miejskiej jest Miasto Zamość.

2. Terytorialny zakres działania Straży obejmuje obszar w granicach administracyjnych Miasta Zamość.

 

§ 5. 1. Nadzór na działalnością Straży sprawuje Prezydent Miasta Zamość.

2. Nadzór nad działalnością w zakresie:

a) wykonywania uprawnień,

b) użycia lub zastosowania środków przymusu bezpośredniego,

c) ewidencji etatów, wyposażenia, w tym środków przymusu bezpośredniego, broni palnej, środków technicznych służących do obserwowania i rejestrowania obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, pojazdów i wyników działań straży

- sprawuje Wojewoda Lubelski przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie, działającego w jego imieniu.

 

Rozdział 2.

Zadania i formy działania Straży Miejskiej

 

§ 6. 1. Straż spełnia służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonuje swoje zadania z poszanowaniem godności i praw człowieka.

2. Straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego oraz inne czynności i zadania, w granicach posiadanych uprawnień, określone przez Prezydenta Miasta Zamość, w sprawach, które nie zostały zastrzeżone prawem do wyłącznej kompetencji innych organów administracji rządowej i samorządowej.

 

§ 7. 1. Przedmiotem działania Straży Miejskiej jest:

1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,

2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

4) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,

5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

7) doprowadzanie osób nietrzeźwych do miejsc wyznaczonych lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,

8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,

9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.

 

2. Straż w celu realizacji ustawowych zadań może przetwarzać dane osobowe, z wyłączeniem danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym, bez wiedzy i zgody osoby, której dane te dotyczą, uzyskane:

a) w wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia,

b) z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż posiada dostęp na podstawie odrębnych przepisów.

3. W związku z realizowanymi zadaniami, Straży przysługuje prawo do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych w przypadku, gdy czynności te są niezbędne do wyko9nywania zadań oraz w celu:

1) utrwalenia dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,

2) przeciwdziałania przypadkom naruszania spokoju i porządku w miejscach publicznych,

3) ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.

 

§ 8. Straż, realizując zadania ustawowe i wynikające z aktów prawa miejscowego oraz określone przez Prezydenta Miasta Zamość:

1) Działa samodzielnie, bądź wspólnie z przedstawicielami innych organów w zakresie określonym przez Prezydenta.

2. Współpracuje z:

1) Policją, na zasadach określonych w porozumieniu zawartym pomiędzy Prezydentem Miasta Zamość, a Komendantem Miejskim Policji w Zamościu oraz innych przepisach,

2) Służbami, instytucjami i organizacjami prowadzącymi działalność na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego, ekologii, ochrony przyrody, opieki nad zwierzętami, ochrony zabytków i miejsc o szczególnym znaczeniu dla tradycji i historii Narodu Polskiego.

 

Rozdział 3.

Organizacja i struktura

 

§ 9. Straż Miejska Miasta Zamość jest jednostką organizacyjną Miasta Zamość prowadzącą działalność w formie jednostki budżetowej.

 

§ 10. 1. Strażą kieruje i reprezentuje na zewnątrz Komendant zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez Prezydenta Miasta Zamość po zasięgnięciu opinii Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji.

2. Komendant jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zatrudnionych w Straży.

 

§ 11. 1. Dla właściwego funkcjonowania Straży Komendant opracowuje i wprowadza do użytku regulaminy wewnętrzne i instrukcje.

2. Decyzje wewnętrzne Komendant podejmuje w szczególności w formie zarządzeń i poleceń.

 

§ 12. 1. W strukturze organizacyjnej Straży wyodrębnia się Referaty i Zespoły, w tym:

1) Referat Operacyjny,

2) Referat Monitoringu,

3) Zespół Dyżurnych,

4) Zespół ds. Administracyjno-Finansowych.

2. Referatami określonymi w ust. 1 pkt. 1 i 2 kierują kierownicy, a bezpośredni nadzór nad tymi Referatami sprawuje Komendant.

3. Bezpośredni nadzór nad Zespołem Dyżurnych i Zespołem ds. Administracyjno-Finansowym sprawuje Komendant.

4. Schemat struktury organizacyjnej przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu organizacyjnego

 

§ 13. Komendant po uzgodnieniu z Prezydentem określa liczbę i rodzaj stanowisk poszczególnych Referatów i Zespołów, w drodze zarządzenia.

 

Rozdział 4

Zakres zadań poszczególnych stanowisk i komórek organizacyjnych.

 

§ 14. Komendant kieruje pracą Straży poprzez:

1. wydawanie zarządzeń i poleceń mających na celu zapewnienie prawidłowej realizacji zadań Straży,

2. prowadzenie polityki kadrowej,

3. gospodarowanie środkami finansowymi.

 

§ 15. Do zadań Komendanta należy w szczególności:

1. organizowanie pracy Straży,

2. przygotowywanie dla potrzeb Rady Miasta, Prezydenta, sprawozdań, analiz i informacji o realizacji zadań,

3. nadzorowanie i pracowania planów finansowych do projektu budżetu oraz nadzorowanie wykonania zadań finansowych ze środków pozostających w dyspozycji Straży,

4. reprezentowanie Straży w kontaktach zewnętrznych.

 

§ 16. W czasie nieobecności Komendanta lub niemożności sprawowania przez niego funkcji, jego zadania i kompetencje wykonuje Kierownik Referatu Operacyjnego, a w przypadku jego nieobecności Kierownik Referatu Monitoringu, w zakresie określonym w upoważnieniu.

 

§ 17. Do zadań Referatu Operacyjnego należy w szczególności:

1. reagowanie na wszelkie przejawy łamania prawa, ze szczególnym uwzględnieniem czynów o charakterze chuligańskim, aktów niszczenia mienia, czynów godzących w spokój i porządek publiczny, ujmowanie sprawców przestępstw i wykroczeń,

2. patrolowanie przypisanych rejonów, diagnozowanie występujących tam zagrożeń, podejmowanie współpracy w tym zakresie z innymi podmiotami, instytucjami i społecznością lokalną,

3. ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,

4. czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

5. uczestniczenie we wspólnych patrolach z funkcjonariuszami Policji,

6. współpraca z jednostkami oświatowymi,

7. współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

8. zabezpieczenie miejsc przestępstw, katastrof lub innych podobnych zdarzeń albo miejsc zagrożonych takimi zdarzeniami przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,

9. współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

10. doprowadzanie osób nietrzeźwych do miejsc wytrzeźwień lub miejsc uch zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu lub zdrowiu innych osób,

11. współpraca z Policją, Strażą Pożarną i innymi służbami odpowiedzialnymi za utrzymanie spokoju i porządku publicznego w mieście,

12. prowadzenie w sprawach o wykroczenia czynności wyjaśniających, sporządzania wniosków o ukaranie oraz reprezentowanie Straży w postępowaniach sądowych,

13. współpraca z Zarządami Osiedli,

14. współpraca z podmiotami pomocy społecznej, w szczególności w zakresie bezdomności,

15. konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy,

16. inne zadania wynikające z bieżącej działalności.

 

§ 18. Do zadań Referatu Monitoringu należy w szczególności:

1. ochrona bezpieczeństwa osób i mienia realizowana poprzez ukierunkowanie pracy operatorów monitoringu na obserwację, reagowanie i rejestrowanie przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w obszarze objętym dozorem kamer,

2. zgłaszanie przez operatorów odpowiednim służbom/podmiotom zaobserwowanych przypadków naruszeń, o których mowa w pkt. 1,

3. ochrona porządku publicznego realizowana poprzez informowanie odpowiednich podmiotów o zdarzeniach i zachowaniach naruszających ład i porządek w dozorowanym obszarze,

4. zgłaszanie przez operatorów odpowiednim służbom/podmiotom zaobserwowanych przypadków naruszeń, o których mowa w pkt. 3,

5. utrzymywanie stałej łączności z dyżurnym Straży,

6. współpraca z instytucjami, które współuczestniczą w realizacji funkcjonowania monitoringu wizyjnego miasta,

7. sporządzanie dokumentacji, zabezpieczenie i archiwizowanie nagranego obrazu,

8. prowadzenie na bieżąco całości dokumentacji znajdującej się na stanowisku operatora monitoringu,

9. ustalanie danych w bazie PESEL,

10. prowadzenie strony internetowej Straży,

11. inne zadania wynikające z bieżącej działalności.

 

§ 19. Do zadań Zespołu Dyżurnych należy w szczególności:

1. przyjmowanie zgłoszeń i interwencji oraz przekazywanie ich do realizacji,

2. prowadzenie rejestrów i dokumentów służby,

3. ustalanie właścicieli pojazdów, kierowców w dostępnych bazach danych CEPIK,

4. utrzymywanie łączności telefonicznej z dyżurnym Policji,

5. utrzymywanie łączności radiowej z patrolami Straży,

6. wydawanie dyspozycji patrolom zmotoryzowanym i pieszym,

7. zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu obiegu informacji o bieżących wydarzeniach, wykroczeniach i przestępstwach,

8. nadzór merytoryczny nad poprawnością działań i realizowanych interwencji poprzez wydawanie poleceń i dyspozycji zapewniających skuteczną realizację zadań służbowych,

9. wydawanie i przyjmowanie środków przymusu bezpośredniego oraz środków łączności,

10. informowanie Komendanta o przebiegu służby.

 

§ 20. Do zadań Zespołu ds. Administracyjno-Finansowego należy w szczególności:

1. obsługa administracyjno-biurowa Straży,

2. prowadzenie Rejestru Spraw o Wykroczenia,

3. prowadzenie ewidencji i rozliczania mandatów karnych,

4. prowadzenie składnicy akt,

5. prowadzenie rachunkowości jednostki;

6. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;

7. dokonywanie wstępnej kontroli:

a. zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

b. kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

8. prowadzenie ewidencji księgowej

9. przygotowywanie planów finansowych,

10. sporządzania sprawozdań budżetowych i finansowych,

11. prowadzenie ewidencji majątku jednostki oraz rozliczanie inwentaryzacji,

12. prowadzenie spraw kadrowych,

13. naliczanie wynagrodzeń,

14. prowadzenie spraw związanych z zasiłkami chorobowymi,

15. prowadzenie rozliczeń z ZUS-em, Urzędem Skarbowym i innymi instytucjami finansowymi,

16. współpraca w realizacji zagadnień z zakresu bhp i ochrony ppoż.,

17. obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

18. utrzymanie porządku i czystości w pomieszczeniach Straży.

 

Rozdział 5.

Przepisy końcowe

 

§ 21. Komendant przedkłada Radzie Miasta półroczne i roczne sprawozdanie z realizacji zadań wykonywanych przez Straż oraz przekazuje na bieżąco Prezydentowi informacje o stanie porządku publicznego na terenie miasta Zamość.

 

§ 22. Komendant ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień Regulaminu.

 

§ 23. Zmiany Regulaminu Organizacyjnego mogą być dokonywane w trybie właściwym do jego ustalenia.

 

§ 24. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie Organizacyjnym Straży Miejskiej Miasta Zamość mają zastosowania przepisy Ustawy o Strażach Gminnych.

 

 

 

 

Zał. Nr 1 do Regulaminu organizacyjnego.

 

 

Schemat struktury organizacyjnej Straży Miejskiej Miasta Zamość.

 

Komendant Straży Miejskiej Miasta Zamość

  • Referat Operacyjny
  • Referat Monitoringu
  • Zespół Dyżurnych
  • Zespół ds. Administracyjno-Finansowych
  • Wytworzył:

    Admin

  • Data wytworzenia:

    2022-01-27

  • Opublikował w BIP:

    Perzyński Sebastian

  • Data ostatniej aktualizacji:

    2022-02-02 14:56:10

  • Ostatnio zaktualizował:

    Perzyński Sebastian